Neodpovídá na e-maily. Nezvedá telefon. Nereaguje na zprávy přes messenger. Po tvém kolegovi se slehla zem a navždy pohltila veškerou práci, kterou za tebe měl udělat. Jak tyhle infarktové situace řešit, anebo ještě lépe – jak jim předcházet?
Na začátku vaší spolupráce bylo všechno zalité sluncem. Na delegování práce jste se svobodně domluvili, rozsah i deadliny si odsouhlasili a navrch jste přidali nějaký ten small talk o dětech nebo domácích mazlíčcích. Pár týdnů nebo i měsíců všechno fungovalo dle dohody. A pak najednou… NIC. Mlčení. Žádné zpracované podklady. Než ze sebe vysypeš všechna sprostá slova, která znáš, zamysli se nad důvodem, který tě do téhle situace dostal. Na začátek koukni třeba na jeho sociální sítě. Možná na nich zjistíš důvod jeho mlčení. Možná je v tom totiž nevinně…
1. Nenadálá životní situace
Úraz, hospitalizace, úmrtí v rodině. Všem se nám to může stát a pravděpodobně i stane. Pokud ležíš napojená na hadičkách nebo zařizuješ pohřeb, je ti úplně jedno, kdo všechno čeká na tvou práci. Kolegovi je teď nejspíš hodně nedobře, proto se raději vyvaruj drsných útoků na jeho „neschopnost“.
Tip 1:
Měj vždy v záloze plán B. Nejen kvůli nečekaným událostem na straně pomocníků, ale i tvým vlastním. Pokud podnikáš sama na sebe, nemůžeš se spoléhat na to, že vždy všechno pojede jako po drátkách. Nepojede. Ty jsi manažer svého byznysu, ty neseš zodpovědnost. Ne ti, co ti nedodali práci.
2. Osobní problémy
Na rozdíl od nenadálé životní situace se osobní problémy mohou táhnout mnoho let. Možná začaly už před začátkem vaší spolupráce a teď nabírají na obrátkách. Rozvodové stání u soudu, zhoršení zdravotního stavu, exekuce… O svých spolupracovnících toho víme tak málo!
Tip 2:
Nabídni možnost si promluvit. Upřímně naslouchej trablům a aktuálním potřebám. Jasně, nejsi psycholog, ale i „obyčejný“ lidský zájem dokáže divy. Domluv se na úpravě rozsahu dodaných podkladů, než se vše dá trochu dohromady. Zbytek práce buď počká, uděláš si ji sama nebo si najdeš dočasného náhradníka.
3. Střet osobností
A jejej. Vážně jsi vzala do party introvertní citlivou duši, zatímco sama jsi rozevlátý extrovert, který hýří ironickými vtípky? Dost možná jsi kolegu prostě nevědomky naštvala a on ti to teď oplatil tím, že nedělá, co má. Ano, není to úplně dospělácké chování, ale stává se.
Tip 3:
Projeď si v paměti nebo v e-mailu veškerou společnou komunikaci za poslední dobu. Někteří lidé jsou víc citliví třeba na kritiku, navíc pokud ji považují za neoprávněnou. Krátká zpráva ve znění „Promiň, možná jsem tě nechtěně naštvala, můžu ti zavolat a uvést to na pravou míru?“ tě nebude stát skoro nic a dokáže zázraky.
4. Neschopný manažer
Špatně se to poslouchá, ale i v tobě samotné může být problém. Třeba špatně zadáváš úkoly a tvůj kolega na ten věčný guláš už nemá náladu. Třeba už proběhlo pár proseb, ať ještě dodáš podklady A a B, jinak nemůže začít na úkolu dělat. A ty jsi je neposlala. Nebo třeba čeká, až mu konečně proplatíš všechny předchozí faktury.
Tip 4:
Vést byznys jako one-(wo)man show je úplně jiná disciplína než zaměstnávat, byť externě, další členy. Vyžaduje to mnohem lepší komunikační schopnosti, konkrétní harmonogram úkolů nebo čas na kompletaci výsledných výstupů. Pokud zatím patříš spíše k nemotorným manažerům, není to ostuda. Zkus mentoring nebo školení manažerských dovedností.
5. Erupce na Slunci
Někdy se to stane. Všechno děláš z manažerské pozice dobře, ale tvůj parťák se na tebe stejně vybodne. Nechce komunikovat, rozdělanou práci nedodá a úplně tě škrtne ze svého života. Až teď je čas na úlevu v podobě sprostých nadávek a bušení hlavou do zdi.
Tip 5:
Otevři si víno, bonboniéru nebo zajdi na hodinu kickboxu. Vztek ze zmaru musí pryč. Až se uklidníš, přejděte k tipu 1. Nic jiného ti stejně nezbude.
Delegování práce je v úspěšném podnikání takřka nezbytnost. Lidé ale patří k naprosto nevyzpytatelnému živočišnému druhu. Počítej s tím a nenech se jejich neobvyklými reakcemi vykolejit na příliš dlouho. Naopak, každou nepovedenou spolupráci přetav v něco užitečného – třeba jako já v tenhle článek…
A pokud potřebuješ pomocnou ruku či parťáka, tak jsem tady pro tebe. Pro konzultaci si stačí vybrat termín.